Sunday 6 July 2008

Cinta Dua Sungai Biru Dan Putih

Perasaan saya bercampur baur ketika ini. Saya semakin hampir dengan kisah-kisah hari terakhir di bumi ini. Bumi dua sungai biru dan putih. Bumi insan seadanya. Tidak lama lagi segala-galanya akan menjadi kenang-kenangan.

Saya membiarkan sahaja blog ini kekosongan sejak hari Isnin yang lalu. Tidak sempat menulis sebarang entri kerana kesibukan yang mencengkam dan sakit-sakit yang kadang-kadang mendatang. Dua hari sebelum munaqasyah, Isnin dan Selasa, sibuk membaca dan menghafal sebagai persediaan menghadapi hari munaqasyah yang mendebarkan. Hari Rabu (selepas munaqasyah) sehingga hari Sabtu, saya berehat-rehat. Badan saya sudah sakit-sakit sedari hari Isnin. Tetapi tidak dipedulikan sangat. Tenaga dan masa diperlukan untuk bermunaqasyah.

Munaqasyah yang sepatutnya bermula pada jam 1.30 petang terpaksa dilambatkan sehingga jam 2.30 petang. Menunggu salah seorang munaqish yang tidak dapat hadir tepat pada masanya. Kasihan pada teman-teman yang meluangkan masa; hadir memberikan semangat. Munaqasyah selesai pada jam 4.30 petang. Itu pun, setelah mushrif tesis meminta persetujuan munaqish kedua yang kelihatan ada senarai panjang kesalahan tesis di tangannya. Mushrif tesis yang juga pengerusi munaqasyah berbuat demikian memandangkan hari yang makin suntuk. Dia mencadangkan supaya diberikan saja senarai panjang itu kepada saya untuk dibuat pembetulan. Terutama gaya bahasa yang janggal kedengaran. Ini kerana tidak mungkin melanjutkan munaqasyah hingga ke petang hari. Kemudian kami diminta keluar. Mereka mahu berbincang untuk menentukan pangkat yang akan diberikan. Tidak lama selepas itu kami dibenarkan masuk. Keputusan diumumkan. Alhamdulillah, saya memperolehi mumtaz.

Masih banyak perkara yang perlu diselesaikan. Walaupun hari-hari yang menakutkan sudah beredar. Lewat di belakang. Saya perlu membaiki segala kesalahan tesis sebelum dijilidkan. Selepas itu menghantarnya ke Bahagian Tesis di universiti. Kemudian, bolehlah saya membuat urusan mendapatkan sijil. Dan jangan lupa, saya mahu ke La Centre Federick Cailleux. Sudah lama tidak berbahasa Perancis, la langue francaise. Lama sungguh tidak mendengar sapaan comment allez-vouz aujourd’hui?. Semasa menunggu selama enam bulam untuk mendapatkan Biasiswa Yuran Pengajian dari sebuah NGO di sini, saya menghabiskan masa mempelajari bahasa Perancis. Sempat menghabiskan lapan daripada dua belas level kesemuanya. Pengajian setiap satu level selama dua bulan. Untuk naik ke level seterusnya perlu mencapai sepuluh daripada dua puluh markah yang ditetapkan. Pernah juga berangan-angan mahu memasuki peperiksaan DELF (Diplome D’etude de Langue Francaise). Mana tahu, dapat mendongak kepala melihat menara Effeil, dapat memudik arus sungai Seine. Semua itu di Bandar Cahaya, La Ville Lumiere.

Walau apa pun berlaku, cinta saya tetap setia di sini. Cinta dua sungai biru dan putih. Akhirnya bertemu di sebuah lembah subur. Lembah belalai gajah yang luas mendatar. Air sungai yang mengalir deras. Mengairi bumi tandus kering kontang. Segalanya sebelum sampai di perlembahan nil; antara kota raja-raja dan bumi para nabi. Sesudah itu menjujuh ke laut Mediterranean. Barangkali sungai Seine yang terkenal itu juga terhutang budi pada sungai-sungai ini. Ya, begitulah cinta saya.

1 comment:

umaq_eiman said...

nih bukan sentimntal. ni jiwa nih..
hehehe nice diary bro.