Monday 21 July 2008

Angin Pusar Yang Bersahabat

Angin pusar di sini kerap kali berubah. Terkadang menjelma dengan wajah yang sebenar. Bertiup kencang semahu-mahunya. Dan terkadang muncul dengan belas kasihan. Bertiup dengan sederhana. Sekali-sekala bertukar menjadi angin semilir yang lembut. Malam semalam saya tidur di atas bumbung selepas mendapati ada angin semilir yang membelai. Kira-kira jam tiga pagi, angin pusar menjadi kejam. Saya turun ke bawah merajuk dari angin pusar yang sedang meribut. Walaupun begitu, esok pagi saya tetap mahu bersahabat dengannya.

Saya terpaksa bertungkus lumus menyiapkan pindaan tesis secepat mungkin kerana dua minggu lagi mushrif akan bertolak ke Algeria. Lupa untuk bertanya bila dia akan pulang semula ke sini. Sebab itulah tidak ada sebarang entri baru dan mungkin selepas entri ini saya akan membiarkan sahaja blog untuk dua tiga hari lagi. Maaf, walaupun saya tahu tiada siapa yang sudi membacanya.

Kebelakangan ini, Khartoum menjadi kota orang-orang yang marah. Hampir setiap hari demontrasi diadakan semenjak Pendakwa Raya Mahkamah Keadilan Antarabangsa, Luis Mureno Ocampo memohon waran tangkap terhadap presiden Omar Al Bashir. Saya teringat pada novel Faisal Tehrani, Cinta Hari-hari Rusuhan. Penunjuk perasaan mahu meluahkan sokongan tidak berbelah bagi terhadap presiden mereka. Segelintir penganalisis politik berpendapat kesemua perhimpunan dianjurkan oleh National Congress, parti politik yang memerintah. Tetapi pemimpin kerajaan menyatakan bukan hanya mereka yang menggerakkan perhimpunan aman ini, sebahagian besar daripadanya melibatkan individu yang tiada kaitan langsung dengan parti pemerintah. Hari ini, sejuta orang-orang yang marah akan berhimpun.

Selepas Asar tadi, kami pergi ke Universiti Afrika untuk bermain bola sepak bagi Liga Munazzamah (Pertubuhan Kebajikan Pelajar Asing) yang baru bermula. Padang yang ditetapkan untuk perlawanan dipenuhi air. Permainan terpaksa ditangguhkan. Setiap tahun masalah yang sama. Membosankan.

Beginilah cerita saya. Masih terus bersama angin pusar. Saya mahu bersahabat dengannya. Memahami kenapa angin pusar selalu berubah-ubah. Cuma saya ingin bertanya. Bila angin pusar mahu membawa hujan menemui saya?. Saya juga ingin bersahabat dengan hujan seperti saya bersahabat dengan angin pusar.

3 comments:

umaq_eiman said...

dgn angin nak kawan dgn tut... cemana>?

Nurul Zahar said...

x pe lambat update jgn x update langsung (^-^)..

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Sye bc post awk...
Biarpun sumer nie post2 lama...
Sye suka...ada isi n terisi...
N post2 nie wat sye terpk...
Hidupkah sye? Adakah kehidupan yg selama ini sye jalani layak dipggl sebuah kehidupan...
Post2 awk slalu wst sye terpk...