Tuesday 15 July 2008

Rejab Yang Damai

Rimbun sekali kasih sayang tuhan pada kita. Kerana itu, ada kurniaan bulan-bulan pengampunan, sekawan bulan-bulan haram yang suci. Sememangnya Allah maha rahmat dan rahim.

Hampir dua minggu Rejab datang menjelma. Baru sahaja saya tersedar. Baru hendak bertanya khabar. Maaf Rejab, saya terlalu alpa. Enggan menabur janji pada Rejab kali ini. Takut untuk mengikat janji manis bersama Rejab. Tidak mampu sebenarnya. Sebab Rejab sangat mulia. Rejab terlalu damai.

Umat yang luka berdarah boleh terhibur dengan Rejab tahun ini. Banyak-banyaklah berdoa. Rajin-rajinlah menadah tangan. Dengan khusyuk dan tunduk. Agar sanggup mengangkat kepala dengan gagah dan izzah.

Orang dulu-dulu, berkurun dulu, amat cinta pada Rejab. Mereka amat teduh dan redup bila bersama Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. Mereka menahan diri dengan berpuasa. Yakin dengan sabda nabi yang berbunyi: “berpuasalah daripada bulan-bulan haram”. Saya pun berpuisi untuk orang-orang itu:

Sekumpulan orang-orang
Dinamakan Allah di dalam Al Quran

Kata orang
Itu Al Quran
Yang berjalan-jalan di bumi tuhan

Muhajirin...
Mengacu pedang demi hijrah
Ansar…
Mengadang perisai menunggu musuh Allah

Mereka dipersaudarakan persaudaraan iman
Mengenal erti kasih sayang sesama insan

Di Badar di Uhud
Mereka berperang demi Islam
Dan mereka bersama-sama di Baiatur Ridhwan

Mereka sujud bersama
Menyembah Tuhan alam semesta
Mereka mengalirkan air mata
Mengenang api neraka

Allahumma barik lana fi rajab wa syaa’ban wa ballighna ramadhan. Ya Alah, berkatilah kami di dalam bulan Rejab dan Syaa’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. Rejab, damai-damaikanlah.

Nota: Puisi ini bertajuk “Sekumpulan Orang-orang” dihasilkan ketika berada di Yaman pada tahun 2002 buat mengenang sahabat-sahabat baginda S.A.W. Disiarkan kali pertama dalam majalah tahunan As Syabab Persatuan Mahasiswa Malaysia Di Sudan (PMMS).

No comments: