Saturday 12 July 2008

Gempar: Sudan Bakal Bergolak Lagi?

Siaran BBC versi bahasa arab semalam melaporkan bahawa Pendakwa Raya Mahkamah Jenayah Antarabangsa di Lahai, Luis Mureno Ocampo akan menyerahkan senarai baru tertuduh yang terlibat di dalam jenayah di Darfur kepada mahkamah yang berkemungkinan besar merangkumi nama presiden republik Sudan Umar Al Bashir pada hari Isnin depan. Dijangka senarai itu mengandungi dakwaan melakukan jenayah kemanusiaan dan jenayah pembersihan etnik. Sebelum ini mahkamah telah pun menamakan dua tertuduh dari kalangan pegawai tinggi Sudan, Muhammad Harun, Menteri Hal Ehwal Kemanusiaan dan Ali Qushaib, Pegawai Kanan di Jabatan Pertahanan Awam.

Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bimbang tindakan Ocampo yang meletakkan nama presiden sebagai salah seorang tertuduh akan meletupkan suasana yang sedia panas. Seorang pegawai PBB berkata: “langkah seperti ini mungkin menghalang proses damai di wilayah itu (Darfur) dan akan mendatangkan bahaya terhadap pasukan pengaman di Darfur dan mendedahkannya kepada serangan balas dendam”.

Menurut laporan BBC hari ini di dalam Slot Dunia Pagi Ini, pegawai tinggi PBB di Sudan sudah pun mengarahkan pasukannya mengadakan latihan menyelamat sebagai persediaan meninggalkan negara ini jika tercetus sebarang huru hara akibat daripada prosedur itu.

Agensi berita France Press memetik kenyataan Abdul Halim Abdul Mahmud, Duta Sudan di PBB kepada akhbar Washington Post sebagai berkata: “Ocampo bermain dengan api” dan beliau memberi amaran mengenai apa yang dinamakan sebagai akibat buruk hasil daripada prosedur itu. Beliau turut berkata bahawa prosedur ini diambil selepas Sudan menyaksikan beberapa kejayaan seperti undang-undang pilihanraya yang baru diluluskan, perlantikan bekas perdana menteri Gabon sebagai Pesuruh Jaya Tinggi Darfur, beberapa perjanjian mengenai pembentukan pasukan pengaman bersama di Darfur dan lain-lain. Di dalam kenyataannya kepada media, kerap kali beliau menyatakan Ocampo mempunyai sikap permusuhan terhadap Sudan. Kerana itu di dalam salah satu kenyataannya beliau menyifatkan Pendakwa Raya itu sebagai penjenayah.

Kerajaan Sudan berhujah bahawa mahkamah tidak berkuasa untuk menghakimi rakyat negara itu kerana Sudan tidak menandatangani sebarang perjanjian dengan badan PBB itu.

Menteri Negara Bagi Hal Ehwal Luar Negari Sammani Al Wasilah berkata: “langkah ini akan merumitkan lagi krisis Darfur”. Beliau menambah sepatutnya usaha-usaha masyarakat antarabangsa hendaklah menjurus ke arah membawa kumpulan-kumpulan pemberontak menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan.

Salah seorang Penasihat Presiden, Abdullah Ali Masar menyifatkan mahkamah sebagai bermotifkan politik dan dieksploitasi untuk menekan negara-negara dunia ketiga. Beliau menegaskan bahawa krisis Darfur boleh diselesaikan secara dalam negeri dan maklumat yang diperolehi daripada laporan Ocampo memberi isyarat kepada kumpulan bersenjata supaya tidak menyertai perundingan dengan kerajaan.

Jurucakap Kementerian Luar Amerika Syarikat, Shown Maccomark ketika mengulas perkara ini berkata: “Pendakwa Raya akan mengajukan kepada mahkamah hari Isnin depan maklumat-maklumat dan meminta waran tangkap dikeluarkan”. Semasa menjawab soalan sidang akhbar di Washington mengenai kemungkinan presiden Umar Al Bashir berada di dalam senarai tertuduh, beliau berkata: “kita tunggu dan kita akan lihat apa yang akan berlaku pada hari Isnin depan dan kita akan berurusan dengan fakta yang di hadapan kita”.

Manakala jurucakap Ocampo menolak untuk memberikan sebarang penjelasan tentang perincian bukti-bukti dan senarai tertuduh yang baru.

Dalam masa yang sama, dikhuatiri kumpulan-kumpulan yang menentang kerajaan akan meningkatkan lagi serangan terhadap kedudukan kerajaan di wilayah Darfur selepas laporan ini.

1 comment:

umaq_eiman said...

haa 2009 perang...
apa komen sedara?