Sunday 13 July 2008

Sekolah Pemikiran Daripada Kawan-kawan

Pensyarah Tafsir semasa Pra Master (Tamhidi) dahulu, Doktor Hamzah Yusuf pernah berkata: “ikan yang di laut tidak ada di dalam sungai dan ikan yang di sungai tidak ada di dalam laut”. Dia berkata begitu semasa menyarankan supaya kelas tafsir lebih menjurus kepada perbincangan. Memberi dan mengambil.

Sepanjang jalur kehidupan, saya belajar dengan sesiapa sahaja. Dan rakan-rakan yang berada di sekeliling menjadi guru-guru yang sangat berjasa. Walaupun begitu, saya tidak pernah memberitahu bahawa saya telah menitip butir-butir berharga dalam diri mereka. Barangkali saya seorang yang egois. Benar, satu sikap buruk yang perlu dikikis.

Meski pun sebenarnya mereka tidak pernah mengajar saya. Tetapi sayalah yang belajar daripada mereka. Namun saya sedar. Mereka tetap seorang guru. Maksud ini saya fahami dari lafaz penuh hikmah Saidina Ali bin Abi Talib radiyallahu anhu: “sesiapa yang mengajarku satu huruf maka dia telah menjadi guruku”.

Saya mempelajari dari seseorang bagaimana mahu mengenali manusia. Saya berguru makna yang mendalam sebuah ketenangan dari seorang yang saya gelarkan sebagai lelaki optimis terakhir. Saya berusaha mencapai secebis keikhlasan yang suci dari allahyarham ustaz Azamiruddin. Dan saya tidak lupa, seorang teman yang masih nakal-nakal ketika itu, yang memberi ilmu tersirat analisis dunia politik.

Di sini, lembah pertemuan dua sungai Nil, saya menimba ilmu yang dilontar rakan-rakan seperjuangan. Memahami sesuatu yang berlainan daripada apa yang disangka. Cuba berfikir dan berada di tempat lawan. Berfikir dari rangka kebencian diri sendiri. Merangkul kemas ilmu-ilmu yang tidak pernah diketahui. Paling penting, terus membajai biar teguh sikap menginsafi yang ditanam sejak dulu.

Dua hari sebelum munaqasyah, sewaktu pulang ke rumah dari universiti, saya terpandang kanvas belakang sebuah riksha (tut tut) yang tertulis: “Hidup ini adalah sekolah dan suasananya adalah guru”. Menerawang sekedip mata. Menelah kalimah yang sangat membekas. Saya begitu terkesan. Kerana doa itu senjata orang mukmin, saya pun berdoa lagi. Allahumma rabbi zidni ilma. Kepada Dia yang maha mengatur kehidupan, semoga senantiasa muncul orang yang mengasuh dan mendidik dalam sekolah yang besar ini.

No comments: