Wednesday 9 July 2008

Saya, Radio Lama dan Gaza

Saya tidak tahu sampai bila Gaza harus menangis. Biar pun hati saya tidak sebersih hati-hati di sana, saya tetap menangisi nasib mereka.

Saban hari saya mendengar cerita-cerita kental di tanah nan sekeping itu. Radio lama yang masih mampu menyambar siaran BBC berbahasa arab itu, banyak sekali mengajar erti hidup berjuang walau sepi dari simpati dunia. Lama sekali saya sekadar mendengar suara-suara orang berjuang tanpa mengenal wajah mereka, Ismail Haniyyah, Sami Abu Zuhri, Mahmud Zahar yang puteranya baru sahaja syahid -dan banyak lagi nama-nama lain yang gagah dan mulia.

Hampir dua tahun Gaza dipenjara. “Tiada Minyak, Tiada Gas dan Tiada Makanan” sudah menjadi tajuk biasa. Tidak mampu menyentak dhamir manusia lagi. Hosni Mubarak, Raja Abdullah (Jordan), kedua-dua negara itu bersempadan dan menandatangani perjanjian damai dengan penjajah Israel, mereka akan menjawab murka Tuhan suatu hari nanti. Tuhan yang Maha Membalas Dendam.

Mereka sedang diuji. Sungguh dahsyat. “Dan kami menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta benda, jiwa dan buah-buahan..” (Al Baqarah: 155). Saya teringat kata-kata seorang teman. “Samasekali tidak sama ketakutan semata-mata dengan sebuah ketakutan yang bersama-sama kelaparan”. Katanya, dia pernah merasainya. Saya mengimbas pengalaman lalu. Kalau-kalau saya juga pernah mengalami suasana seperti itu.

Hamas yang menguasai Gaza bersetuju mengadakan gencatan senjata dengan Israel. Antara syaratnya, menghentikan kepungan ekonomi terhadap Gaza. Pintu-pintu masuk antara Gaza dan Israel hendaklah dibuka supaya bahan api dan makanan boleh dibawa masuk. Pintu Masuk Rafah yang terletak di sempadan Mesir dan Gaza juga hendaklah dibuka secara berkala. Selama ini, Israel memberi tekanan kepada Mesir supaya menutup Pintu Masuk Rafah.

Gencatan yang dipersetujui terlalu rapuh. Memang tabiat Yahudi mungkir janji. Pintu-pintu masuk dibuka dan ditutup sesuka hati dengan alasan yang dibuat-buat. Hamas menyatakan akan menghentikan rundingan membebaskan Jala’t Shalit, askar Israel yang ditawannya. Mutakhir ini Israel membuka pintu masuk Karnel. Membenarkan sedikit bahan api dibawa masuk yang hanya mampu bertahan untuk beberapa hari sahaja.

“Allahumma unsurhum a’jilan ghaira ajil”. Saya akan sentiasa berdoa untuk mereka. Hati-hati yang bersih. Jiwa-jiwa yang putih. Radio lama ini, saya akan terus tabah mendengarnya. Saya mahu menanti kemenangan yang bakal tiba.

No comments: