Thursday 31 July 2008

Menari Bersama Hari-hari Yang Menari.

Saya terus bergerak mengikut hari-hari yang berputar. Mengejar masa-masa yang beredar. Rutin harian selepas munaqasyah sedikit berbeza daripada sebelumnya. Minggu ini kesibukan sangat menghimpit. Pembetulan tesis, forum Isra’ Mikraj, menulis tentang Darfur untuk buletin AFMY (Asian Federation Of Muslim Youth) dan mencari rumah sewa baru yang akan didiami bersama rakan-rakan yang lebih ramai. Tidak mengapa. Sangat perlu menyesuaikan diri dengan kesibukan. Saya tahu. Hari-hari yang bakal tiba akan lebih meletihkan.

Minggu lepas, saya menemui mushrif. Mahu kepastian. Pembetulan dan penambahan mana yang perlu dibuat. Hasilnya, saya dikehendaki membaca semula semua hadis-hadis dan menyatakan bersamanya hukum feqah secara ringkas. Saya membalas. Jika saya perlu menulis fiqh hadis bermakna saya akan menulis fiqh bagi semua hadis-hadis yang berjumlah empat ratus dua buah. Mushrif menerangkan bahawa saya hanya perlu meletakkan fiqh-fiqh hadis yang kabur dan memerlukan penjelasan lanjut. Saya mengangguk-angguk. Lalu dia mengingatkan supaya jangan lupa menyertakan gharibul hadis. Dalam perjalanan pulang fikiran saya melayang, tidak mudah rupanya mengenggam segulung ijazah sarjana. Agaknya, bilakah saya akan dapat pulang ke rumah?.

Dunia politik tempatan yang dicatur tangan-tangan kuasa barat semakin tegang. Hari ini misi UNAMID (United Nation Mission in Darfur) akan tamat. Dua hari lepas, usaha Libya dan Afrika Selatan dengan sokongan Rusia dan China untuk memasukkan perenggan yang menyatakan sebarang prosedur undang-undang ke atas presiden Sudan perlu digantung selama setahun bagi mengelakkan gangguan terhadap proses damai, sekiranya mandat UNAMID mahu disambung –ditolak mentah-mentah negara barat, United Kingdom, Perancis dan Amerika Syarikat.

Malam semalam, sebelum forum Isra’ Mikraj bermula, hujan renyai-renyai turun mececah tanah. Tengahari ini pula, angin pusar mengelabui langit cerah. Saya kurang gembira kerana hujan lebat belum lagi datang menjengah. Walaupun pada malam yang sama saya mendapat satu berita gembira. Daripada radio lama yang setia menemani; Mahkamah Perlembagaan menolak permohonan pendakwaraya yang mahu mengharamkan Justice and Development Party (AKP), pemerintah kerajaan Turki ketika ini. Mereka membuat perancangan dan Allah membuat perancangan. Minta-minta, sinar-sinar Islam terbit bertebaran biar pun daripada mana ufuknya.

No comments: