Sunday 29 June 2008

Doa Ibu Demi Sebuah Takdir

Hari belum hitam. Masih berwarna warni. Wajah belum kelam. Masih ada seri. Hari-hari sukar pasti ada cita dan cita-cita. Saat ini saya amat memerlukan doa ibu. Doa ibu yang bersulam air mata. Doa ibu yang setinggi langit. Tulus dan kudus selamanya.

Saya melangkah ke universiti dengan lemah dan longlai. Tiada langsung angan-angan indah. Seolah-olah tanpa hati dan perasaan. Tidak lagi berminat menjeling tajuk-tajuk akhbar yang dibaca orang, kiri dan kanan bahu saya. Hati saya berdoa-doa dan merayu-rayu pada Tuhan yang satu. Allah maha esa. Sampai di sana, saya menelefon mushrif. Tiada talian samasekali. Saya fikir dia yang menutupnya. Menyakitkan!. Hari munaqasyah kembali menjadi hari yang paling menggerunkan.

Pagi tadi saya mencetak semula muka surat tesis yang tertinggal. Empat halaman semuanya. Bukan tiga seperti yang disangka semalam. Di bahagian akhir ada lima belas muka surat yang berulang dengan nombor yang berbeza-beza. Ini yang amat merunsingkan. Takut-takut saya terambil halaman-halaman ini yang sepatutnya berada di dalam salinan tesis yang di hantar kepada munaqish. Nau’zubillahi min zalik!.

Akhirnya saya dapat menelefonnya. Dia di Markaz Talibat (Pusat Pelajar Perempuan). Saya mengambil riksha pergi ke sana. Jika di Thailand orang memanggilnya tut tut. Semua mata tertumpu kepada saya kerana tiada pelajar lelaki yang dibenarkan masuk kecuali dengan sebab-sebab yang munasabah. Tambahan pula saya pelajar asing. Ada sedikit rasa popular. Maaf, saya tidak mampu mengawal hati saya. Dia mengerutkan dahi apabila saya menceritakan apa yang berlaku. Kemudian dia mengangguk-angguk. Saya menyerahkan tiga salinan muka surat yang hilang itu. Dia akan menelefon kedua-dua orang munaqish untuk bertanya jika ada halaman yang tertinggal. Saya pulang selepas mengambil kertas yang ditulis oleh mushrif apa yang sepatutnya ada di dalam kain pemidang munaqasyah.

Di stesen bas, saya melihat-lihat tajuk-tajuk akhbar yang dijual. Siaran BBC pagi tadi melaporkan wawancara bersama ketua pemberontak Juctice and Equality Movement (JEM) Doktor Khalil Ibrahim yang mengetuai serangan ke atas bandar Omdurman baru-baru ini. Saya mahu memastikan samada berita mengenainya sudah diterbitkan atau tidak. Saya tidak sedap hati. Rasa gelisah terus menghantui. Saya sangat-sangat berharap tidak ada yang tertinggal di dalam salinan tesis yang diberi kepada munaqish. Dan, saya akan berdoa untuk itu. Mudah-mudahan doa itu dimakbul Tuhan. Moga-moga sudah tertulis di warkah takdir Tuhan maha adil.
Segalanya bermula dan berakhir. Saya tidak tahu kisah takdir yang terakhir. Berdoalah semoga mendakap takdir yang sejahtera.

No comments: