Thursday 26 June 2008

Hari-hari Panas Membahang

Hari ini adalah hari ini. Tidak banyak yang berbeza. Seperti hari-hari biasa yang berlalu. Hari-hari panas membahang. Setiap kali pulang dari universiti, saya suka melihat skrin televisyen iklan yang besar, terpacak di simpang masuk ke Garif Street; yang turut menyiarkan suhu hari-hari panas membakar. Suhu hari ini berada pada tahap 45 darjah celcius. Saya tersenyum. Memang sayup terbakar kehangatan.

Jam 11.00 pagi saya keluar dari rumah menuju ke universiti. Berjalan kaki sekitar sepuluh minit sebelum sampai ke perhentian. Selepas itu, saya mampu menarik nafas lega berada di dalam van yang meluncur laju menghala ke bandar Khartoum. Tiada angan-angan yang berlegar di kepala saya tidak seperti selalunya. Tahap keterujaan sudah menurun. Tarikh munaqasyah sudah ditetapkan. Hari Rabu hadapan. Masih ada waktu bersenang-senang. Ah, memang dasar pemalas!. Allahumma inni a’uzubika minal a’jzi wal kasal.

Di dalam van yang menderum mata saya melirik tajuk kecil akhbar Akhir Lahzah yang dibaca seorang lelaki yang berada di sebelah kiri saya. “Mereka Tewas Dengan Drama, Politik dan Sukan: Romantis Orang Turki Menggoda Wanita Arab”. Saya menolak sedikit jarinya yang menutup permulaan tajuk. Dia meraikan. Saya mahu memastikan tajuk tersebut. Ada gambar seorang perempuan arab memegang bendera Turki semasa perlawanan bola sepak Euro 2008. Berfikir sejenak. Saya melupakan niat suci mahu meminjam suratkhabar lelaki itu. Saya batalkan saja hasrat murni mahu membaca artikel itu.

Setelah sampai di stesen bas bersebelahan stadium bola sepak kelab Al Marikh, saya turun untuk menaiki sebuah lagi van pergi ke universiti. Kira-kira 500 meter sebelum melintasi lembah pertemuan sungai biru dan putih melalui jambatan tinggalan zaman kolonial, saya tersedar, rupa-rupanya kerja-kerja penyediaan tapak projek mega As Sunuth di tebing sungai nil putih itu sudah hampir siap –projek pembangunan paling rasaksa setakat ini, sedangkan hari Isnin yang lepas saya sudah pun melalui jalan ini. Rumput-rumput hijau, bunga warna warni sudah mula ditanam. “Antara kejayaan Al Inqaz”, kata orang yang mendokongnya. Hari Isnin minggu hadapan, Republik Sudan akan menyambut ulang tahun Revolusi Al Inqaz yang ke 19.

Saya sampai di universiti pada jam 12:00 tengahari. Mushrif tesis, Doktor Qasamallah Maryud belum lagi kelihatan. Saya sudah mengagak. Saya menelefonnya. Dia mengangkat panggilan. Dengan suara yang perlahan dia berkata “tunggu di pejabat”. Jam 2:30 petang dia muncul. Dia tersenyum sambil berkata: “kami ada mesyuarat”. Ketika itu saya merasakan khutbatul munaqasyah yang sepatutnya dibetulkan dan diserahkan kepada saya hari ini belum lagi siap. Saya tidak begitu kecewa. Ini asam garam pelajar sarjana di sini.

Kedatangan yang kosong ke universiti hari ini terisi apabila mushrif menyatakan ada munaqasyah yang sedang dijalankan. Selepas meminta kebenaran, saya masuk ke bilik munaqasyah, “Perkongsian Makna Menurut Ulama’ Usul Dan Kesannya Di Dalam Masalah Furu’ Feqah”. Tajuk tesis yang sedang dibentangkan. Lupa untuk bertanya, pelajar sarjana atau doktorat. Saat ini saya berimaginasi bagaimana jika saya yang sedang membentangkan tesis tersebut. Ya, tidak lama lagi. Hari Rabu hadapan. Ada sedikit getaran debar di jantung.

Kaki melangkah keluar dari perkarangan universiti pada jam 3:00 petang. Keyakinan sudah bercambah dalam diri berbanding beberapa hari sebelum ini. Banyak yang dapat dimanfaatkan dari munaqasyah yang diadakan tadi. Syukur, rasa gusar sudah bertukar. Saya pulang ke rumah mengharungi mentari petang yang terik. Tidak sia-sia dimamah matahari sehingga bermandi peluh. Semoga hari esok lebih baik dari hari ini!.

1 comment:

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Ssh jgak jadi sarjana...
Hm.... -_-
Harap perjalanan kehidupan di UIA lebih mudah....