Saturday 28 June 2008

Musim Debu Merah Dan Angin Pusar Yang Berwajah-wajah

Saya sering menamakan hari-hari ini sebagai musim debu merah dan angin pusar. Saya suka nama itu. Sesekali angin pusar datang berselang seli hujan yang menerkam. Begitulah hari-hari musim ini. Cinta debu merah dan angin pusar. Dan hujan, benar-benar membangkit nostalgia
masa kecil. Penuh cita. Musim yang mengasyikkan.

Pagi-pagi. Mengadap laptop. Mencoret apa yang terlintas. Menukil apa yang terfikir. Sesudah itu, membaca tesis yang akan dimunaqasyahkan hari Rabu ini. Hanya tiga hari berbaki. Mengandai apa yang akan disoal. Mencerna apa yang bakal dijawap. Tahu-tahu tersentak. Ada halaman yang hilang. Terus membaca. Ada lagi mukasurat yang tiada!. Mula membilang dari awal sampai akhir. Tiga halaman yang hilang. Beberapa mukasurat yang berulang. Risau dan bimbang menghantui. Dalam dada dan kepala. Barangkali menujah ke ulu hati. Menimbang-nimbang sekejap. Tidak tahu samada naskhah yang dihantar kepada munaqish juga begini atau tidak. Amat runsing sekali. Takut-takut naskhah bersama munaqish ada halaman hilang yang tidak diketahui. Besok saya akan bertemu mushrif. Membawa bersama salinan mukasurat yang tiada itu. Masalah lagi!. Debu merah dan angin pusar kali ini terlalu banyak dugaan!.

Tengah-tengahari. Mandi dan solat. Masak dan makan. Kemudian menyambung baca tesis. Sambil-sambil mendengar radio. Dunia hari ini tiada yang sangat-sangat menggemparkan. Krisis pilihanraya di Zimbabwe, gencatan senjata antara kumpulan pejuang yang diketuai Hamas dengan penjajah Israel, Sidang Kemuncak antara Rusia dan Kesatuan Eropah di salah sebuah bandar di Siberia dan tajuk-tajuk kecil yang lain termasuklah pizza Napolitana dari Itali. Yang pasti, umat Islam makin tersepit dan terhimpit. Saya turut mendengar BBC Extra yang dulu menjadi rancangan kegemaran tetapi semakin menurun rasa itu kecuali ada topik atau dialog yang hangat. Siaran Monte Carlo sudah lama hilang. Saya kira, gara-gara debu merah dan angin pusar.

Petang-petang. Bermain sepak takraw. Mengeluarkan peluh. Tidak sukar melihat manik-manik air keluar dari liang-liang roma di musim-musim begini. Oh debu merah dan angin pusar!. Tetap mencabar hari ini. Walau tidak ramai yang menyertai. Mesti menang untuk kekal dalam gelanggang.

Malam-malam. Menghadiri kelas Rasail An Nur. Teman saya yang menjadi penyampai. Setakat ini hanya sekali sahaja tidak hadir. Saya tidak pernah membaca Rasail An Nur yang asalnya ditulis dalam bahasa Turki dengan nama Sozler. Pernah mendengar nama pengarangnya suatu ketika dahulu. Selepas itu hanya pernah menyelak-nyelak helaian bukunya. Tahun ini, musim debu merah dan angin pusar mengajar ilmu baru.

Debu merah dan angin pusar. Bahang panas dan hujan ribut. Saya ingin menyentuh dan menjamah musim ini sepuas-puasnya. Saya akan merinduinya suatu hari nanti. Saya menganggap musim ini bagai puisi terakhir menanti hari-hari terakhir. Terima kasih debu merah dan angin pusar.

No comments: