Friday 27 June 2008

Saya Bertemu Lagi Hari-hari Mulia

Matahari terbit dan terbenam. Dan saya masih di sini. Hari ini saya bertemu lagi. Saya bertemu hari. Hari-hari Jumaat yang mulia. Setelah berdoa, saya berharap dan bermimpi, Jumaat ini lebih cemerlang dari dulu-dulu. Walau bertahun dulu.

Tiada mimpi yang mengetuk pintu hati. Cuma pagi ini, rutin harian sejak tiga tahun lalu tidak dapat diteruskan kerana eletrik terputus dari jam 2:30 pagi tadi –mendengar slot Dunia Pagi Ini dalam siaran BBC berbahasa arab. Radio usang itu memang banyak berjasa. Siapa tahu, dia bakal menjadi saksi suatu hari nanti. Saya tahu, usianya tidak panjang jika saya pulang ke tanah air. Tanah tercinta. Tanah tumpah darahku.

Tidak lama kemudian saya mendapat berita akan diadakan ceramah Shekih Muhammad Syalbi jam 9:00 pagi. Terkeliru. Siapa Sheikh Muhammad Syalbi?. Jika dia pengarang buku-buku sirah dan sejarah Islam yang terkenal itu, patut sekali tidak dilepaskan. Buku-buku karangannya terbaris di kebanyakkan perpustakaan universiti. Saya menghadirkan diri. Saya cuba mendapatkan latar belakang penceramah. Gagal. Tidak mengapa. Kami akan bersama-samanya sekali lagi.

Selesai solat Jumaat, makan tengahari di kedai seorang pelajar Thailand yang baru dibuka. Jamuan promosi. Selepas itu meninjau-ninjau sebentar buku-buku di kedai kecil betul-betul berhadapan pintu gerbang International University of Afrika. Dibina dari keping besi ibarat sebuah kotak besar. Gigih sekali. Berpanas mentari petang. Menahan terik mentari. Mencari secebis rezeki buat anak dan isteri. Dia pasti seorang lelaki yang ayah.

Sungguh, hari-hari yang tidak berubah. Meskipun saya sudah berubah. Banyak sekali. Hanya satu. Harapan dan impian saya, Jumaat ini mampu menyuci dosa-dosa yang melekat dan berkarat. Sebab, seperti kata Sheikh Muhammad Syalbi; pemimpin dan duat tidak lahir dari pemuda-pemuda yang tenggelam dalam kemaksiatan. Jumaat datanglah lagi!.

No comments: