Thursday 26 June 2008

Sebuah Pembukaan: "Ramai orang yang berilmu tidak menulis".

Saya bermenung-menung. Melihat jauh. Sayup mata memandang. Menilai hati dan perasaan sendiri. Ada sesuatu yang mahu diluahkan. Mahu dilontarkan. Sama-sama berkongsi. Mungkin.

Ini nukilan pertama saya. Untuk blog yang baru lahir. Belum lagi mencecah usia. Saya tertanya-tanya dan menanya-nanya. Apa yang patut ditulis?. Ada yang menyaran; ceritakan saja maksud dan niat saya menyertai dunia penulisan siber.

Ya. Kenapa saya menulis?. Mengapa saya menulis?. Kenapa dan mengapa ya?. Saya teringat kata-kata ayah. Satu ketika dulu. Masih terawang awangan. “Ramai orang berilmu tidak menulis”. Waktu itu saya sudah faham maksud ayah. Walau tidak begitu mengesankan. Apalagi mahu meransang tekad dan kudrat saya. Sekadar menyemai benih yang diharapkan tumbuh subur.

Namun saya bukanlah seorang yang berilmu. Dan orang yang berilmu bukannya seperti saya. Saya seorang pelajar. Saya belajar. Masih belajar. Belajar dan belajar. Barangkali saya belum lagi berdiri tegak dalam makna tutur kata ayah. Boleh jadi jasad saya belum larut dalam falsafah karangan ayah.

Pun begitu, masa mematangkan. Zaman mendewasakan. Saya mula mengerti madah ayah yang kemas terkunci. Saya mula merungkai untaian mutiara kata ayah yang berteka teki. Saya sedar patah-patah kalimah ayah yang penuh sangsi. Satu persatu. Sedikit demi sedikit. Akhirnya saya berada di sini. Saya bersedia di garisan. Saya berdoa semoga Allah memberkati.

1 comment:

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Btol cakap Ayah awk tue...
Skang nie...rajin2 lar tulis blog...