Wednesday 2 December 2009

Di Tengah-tengah Orang Yang Mulia

Ini adalah hari ketiga berturut-turut. Hujan tanpa henti. Air lebat atau rebas, terang atau gemawan sang suria, sama sahaja. Berterusan tiada sidang.

Terkenang masa dulu. Masa belajar dulu-dulu di Sudan. Hari hujan bersekali dengan ribut kencang diikuti terputus elektrik yang akibatnya ketiadaan air kerana bekalannya disedut menggunakan generator dan jalan-jalan berlecak yang akibatnya bertegang leher dengan pemandu riksha menaikkan harga tambang kerana alasan kotor kenderaan; selalu ternanti-nanti buat meneduh hawa panas yang hangat. Bila hujan turun tetap suka berjemaah di masjid terutama solat maghrib kerana boleh dijamak dengan isyak. Tapi itu dulu. Setahun sudah berlalu.

Musim-musim seperti ini banyak perkara yang terganggu. Mahu beli sehelai dua kain baju, mahu buat kad pengenalan baru dan mahu buka akaun Maybank. Kenapalah masa kecil dulu saya bingung memikirkan pepatah melayu ‘ingatkan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari’. Saya memahaminya begini ‘bukankah hujan menahan tengahari yang membahang?’. Tapi itu dulu. Bertahun-tahun sudah berlalu.

Dalam musim hujan kali ini, saya sedang berada di tengah-tengah kehidupan yang terbelah dua sambil berkira-kira hari yang mulia. Seseorang bertanyakan makna ‘Rabiatul Nabila’. Konotasi yang pelbagai sebenarnya. Ketika itu saya hanya memberitahu ‘Rabiatul’ maksudnya yang keempat atau di tengah-tengah. ‘Nabila’ pula beerti bangsawan, tokoh atau orang mulia. Selepas termegun saya tersenyum simpul. Sememangnya nian, saya mahu berada di tengah-tengah orang yang mulia!.

No comments: