Saturday 17 January 2009

Catatan Hari Kemenangan

Awal-awal pagi saya bersiap sedia untuk pergi meninjau-ninjau pusat pengundian. Akhirnya saya memilih untuk berada di pusat pembuangan undi Sekolah Menengah Kebangsaan Pusat berdekatan Simpang Tok Ku. Pilihan yang tepat. Ramai saudara mara dan orang-orang kampung saya yang bertugas di situ. Rupa-rupanya Dun Tepoh yang dikira sebagai Dun Bantu berada di sini. Sempat lagi saya mengeratkan hubungan silaturrahim. Timbul juga rasa bangga. ‘Aku tidak terasing lagi’. Haha. Ada juga makcik-makcik yang masih mengenali saya.

Peti Undi ini salah satu tempat yang panas. Banyak provokasi. Saling berbalas provokasi sebenarnya. Daripada kedua-dua belah pihak. Tetapi yang paling memalukan daripada Puteri Umno. Dengan memakai pakaian ketat dan baju berwarna feminin; warna pink, gelagat dan aksi mereka sungguh memualkan. Penyokong Umno melaungkan slogan dengan menggunakan isu babi. Penyokong Pas bertindak balas. Suasana bertukar menjadi tegang.

Bukan sekali dua provokasi hampir-hampir mencetuskan pergaduhan. Nasib baik ada petugas Unit Amal dan anggota polis yang mengawal keadaan. Ada juga seorang dua penyokong Umno yang masih rasional. Penyokong Umno sering memainkan slogan yang sensitif. Bila penyokong Pas berindak balas mereka sendiri yang tidak tahan.

Macam-macam slogan yang diteriakkan oleh penyokong Pas. Paling menarik perhatian saya, kontijen Pas daripada Kedah menyanyi dengan lirik Mongolia dan Altantuya dengan irama lagu bolasepak. Sangat kelakar. Antara slogan Umno yang paling hangat pula, tentunya di kalangan mereka -PKR Punggung Kena Robek.

Sekitar pukul 3.30 petang sms disebarkan kepada petugas keselamatan parti supaya berjaga-jaga. Ada maklumat yang menyatakan pengundi hantu menggunakan bas Polis di Peti Undi Paya Bunga. Ada berlaku perkara yang mencurigakan. Pasukan FRU semakin ramai. Pihak Polis pula membuat kawasan Polis atau larangan parking yang luas daripada biasa di pintu masuk tempat membuang undi. Tiada siapa yang dibenarkan masuk dengan kenderaan di kawasan itu kecuali kereta-kereta yang membawa pengundi-pengundi yang uzur. Yang menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pekerja Pas – yang sememangnya berwaspada dan mencurigai kehadiran pengundi hantu- beberapa buah kereta dibiarkan masuk begitu saja tanpa sebarang halangan.

Malamnya kami bersiap sedia untuk pergi ke Stadium Tertutup Negeri yang menjadi lokasi keputusan rasmi diumumkan. Sebahagian besar jalan di situ ditutup kepada kenderaan untuk memberi laluan kepada orang ramai berkumpul. Orang terlalu ramai. Semuanya penyokong Pas. Mata saya melilau mencari penyokong Umno. Pada mulanya saya menyangka penyokong Umno berada di sebelah yang satu lagi. Jalan utama di hadapan stadium terbahagi dua. Di tengah-tengahnya yang juga pintu masuk utama stadium dikepung oleh Polis dan FRU. Nampaknya di sebelah sana turut penuh dengan penyokong Pas.

Keadaan terlalu sesak. Skrin putih yang menayangkan keputusan tidak berapa jelas. Walaupun Pas sudah mendahului majoriti dua ribu lebih, orang ramai terus menunggu keputusan rasmi. Gelagat penyokong Pas menjadi agresif. Melaung-laung ‘Lailahaillah’ dengan nada yang tegas dan pelbagai lagi. Selepas keputusan diumumkan mereka masih tidak mahu berganjak. Mereka mahu menunggu calon dan pimpinan lain. Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi keluar bersama calon dan pimpinan yang lain. Kesemuanya berteriak dengan kuat. Pelbagai slogan. Majlis diakhiri dengan doa yang penuh kesyukuran. Saudara Azhan, juara Akademi Nasyid itu yang membaca doa penutup semalam. Sangat panjang dan diaminkan dengan kuat dan bersemangat oleh para hadirin. Cuma saya sedikit terkilan. Doa untuk Gaza dan Palestin tidak disebut. Mulanya saya hendak berteriak mengingatkan supaya jangan lupa doa untuk Palestin. Tetapi takut pula mengganggu mood orang yang sedang berdoa. Tiada siapa yang salah. Saya yang bersalah kerana teragak-agak mengingatkan orang yang sedang lupa.

Selepas itu para penyokong bersiap sedia untuk berarak. Semua bendera Pas dicabut untuk digunakan semasa berarak. Saya dan seorang kawan terpaksa meminta dari sekumpulan anak muda yang kebetulan mempunyai banyak bendera Pas. Saya berani menyatakan semua atau sekurang-kurangnya hampir semua jalan-jalanraya yang menghala masuk dan keluar daripada kawasan Bandar Kuala Terengganu penuh sesak dengan kenderaan terutama kereta dan motor yang mengibarkan bendera Pas. Di kawasan yang ada perumahan, orang ramai termasuk wanita dan kanak-kanak keluar ke jalan-jalan mengangkat bendera, melambai tangan dan bertakbir.

Saya bersyukur dan orang lain juga bersyukur. Berjuta-juta kesyukuran. Allah Subhanahu Wataala telah menganugerahkan kemenangan. ‘La Haula Wala Quwwata Illa Billahi A’liyyil A’zim’. Tidak ada kuasa dan kekuatan melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi dan Agung. Biar pun hanya secebis kemenangan pada sesetengah orang atau bukan kemenangan yang sebenar bagi sesetengah orang yang lain. Saya tahu dan memahami, menyambut kemenangan malam tadi bukanlah sangat-sangat menepati sirah meraikan pembukaan dalam perjuangan Baginda Muhammad SAW. Perjalanan masih jauh dan berliku-liku. Kitalah yang akan mengharunginya.

3 comments:

Dr Kamarul said...

Alf Mabruk!!!!!

Semoga ia menjadi momentum perjuangan seterusnya...

Hidup Keropok Lekor Asli !!!!

Nurul Zahar said...

tahniah!

Anonymous said...

kamarul:

yeah! idup kopok lekor.. berpilihanraya sambil berkeropok lekor..

cik lulu:

tahniah kembali