Saturday 27 December 2008

Gaza Dibedil Lagi

Saya dan Gaza seperti ada pertalian. Biar pun amat sedih mengenangkannya. Abdul Majid Sya’bi yang mengajar subjek Muqaranatul Adyan (Perbandingan Agama) dan Mustalah Hadith ketika di Yaman pernah berkata ‘kadang-kadang saya terfikir tidak mahu menuruti perkembangan di Palestin kerana merasa sangat sedih dengan nasib umat di sana dan kecewa dengan tindakan pemimpin negara-negara Islam yang lain ’. Lebih kurang beginilah bunyinya yang masih saya ingat.

Hari ini Gaza dibedil lagi. Langit Gaza sudah biasa dengan riuh rendah pesawat tempur penjajah Israel. Saya pernah berbual dengan seorang kenalan dari Palestin semasa di Sudan (sudah lupa namanya, dia sangat rapat dengan Fuad, saya memanggilnya encik Fuad kerana dia memanggil saya sheikh Ahmad). Katanya, persenjataan Israel sangat canggih. Logiknya tidak mampu ditandingi pejuang Palestin. ‘Kami hanya mendengar hiruk pikuk di udara dan tiba-tiba sahaja roket datang membunuh’. Saya bertanya ‘bagaimana Israel tahu individu tersebut adalah sasaran mereka?’. Dia menyambung ‘ramai talibarut yang berkeliaran’. Dia berkata dengan nada yang mengharap ‘hanya Allah yang mampu mengubahnya’. Selepas itu saya mengetahui secara terperinci dengan membaca majalah Al Bayan bagaimana tentera Yahudi itu mengesan dan membunuh para pejuang yang berjuang.

Jika di negara-negara Arab, musim-musim umat Islam Palestin ditimpa musibah yang maha dahsyat, setiap kali sembahyang akan dibacakan qunut nazilah. Suasana sebegini tiada di Malaysia. Mudah cerita, rantau sebelah sini kurang prihatin dengan negara tempat suci yang ketiga itu walau pun bukan semua yang begitu. Suatu hari Abdul Qayyum, kawan karib nizam si ahli sufi, bercerita kepada saya bertapa seorang makcik ada berkata ‘jahat juga Israel tu ye’. Saya juga sudah kurang membaca berita-berita dari Timur Tengah sejak pulang ke sini. Kalau dulu jarang sekali saya berenggang dengan radio lama yang setia menemani. Sekarang saya hanya melawat bbcarabic. Kadang-kadang islamonline dan aljazeera. Susah mahu mengikut adat pepatah ‘jauh di mata dekat di hati’.

Seperti kata puisi Wira Palestina karya Umar yang sangat berbakat, terlalu banyak caranya andai mahu menolong Palestin.

Allahu Akbar! lantunan bergema.
Buku-buku lima dijulang ke udara.
Bukan simbol kebencian, bukan
lambang dendam, bukan juga
mercu keganasan. Penafian
sebarang kedayusan, kebaculan
bagai dubuk kepada nusa.

Menjadi wira Al Quds, beerti:
Memperjuangkan agama.
Berakhlak pendukung takwa.
Kenal apa yang dijulang.
Kenal tangan yang bersalam.
Waspada kupang yang dibelanja.
Pendoa kecekalan saudara.

Wira Palestina, bukan semata:
Menjejak tanahnya, melancar peluru dan batu.
Harus mati di keliling Al-Aqsa.
Memacak bendera empat warna.
Tetapi,
Wira Palestina juga melahirkan anak sejuta.
Menulis memuji jihad mereka.
Mengemis ubatan mereka.
Menutup aurat mereka.
Merintih di malam sepi dengan airmata.

Wira Palestina bertebaran di mana-mana.
Berkongsi cita, cinta dan sengketa.
Bersama mencicip duka.
Bersama mendoa Syurga.
Jadilah Wira Palestina

Maaf Umar!. Mengambil puisi tanpa izin. Saya tahu, milik anda milik saya juga. Milik saya milik saya lah!.

No comments: