Friday 28 November 2008

Dari Kampung Jawa Ke UIA.

Saya tidak tahu. Mengapa situasi ini berlaku kepada saya. Suatu pengalaman yang memalukan. Saya tidak biasa dengan kota metropolitan yang bertumpuk-tumpuk seperti Kuala Lumpur. Antara cahaya dan kegelapan. Lumpur terpalit dan rona putih yang masih nampak. Saya hanya biasa dengan kota-kota suram dan lusuh. Kotor dan berhabuk. Sedikit biasa dengan bandar Lahore, hanya sedikit, biarpun tiga tahun setengah menjadi penghuninya; bumi kelahiran puteri Anarkali dan amat biasa dengan dua kota yang sangat membekas dalam jiwa yang paling dalam; Sana’a dan Khartoum.

Tidak berapa lama menunggu bas di hadapan masjid yang berada tidak jauh dari bangunan lama sekolah Hishamuddin, tempat program yang saya menjadi salah seorang fasilitator, saya menaiki bas mini dengan teragak-agak. Turun di bangunan JAIS. Sepatutnya turun di lampu isyarat sekitar 300 meter lagi di hadapan. Tetapi kerana sifat yang sentiasa teragak-agak. Saya menekan loceng untuk turun. Konon-konon mengambil jalan selamat.

Apabila mahu membeli tiket di stesen komuter Klang. Saya bertanya bagaimana caranya. Samada membeli di kaunter ataupun membeli dari mesin. Kaunter tiket penuh. Orang ramai sedang beratur panjang. saya cuba membeli melalui mesin tiket. Melayang seketika. Di Sana’a atau di Khartoum mana ada kemudahan sebegini. Patutlah orang Arab selalu puji Malaysia dan Doktor Mahathir. Ah, mereka mana tahu. ‘Penduduk Mekah lebih tahu tentang lorong-lorong di tempatnya’. Jangan kerana mesin tiket komuter!.

Saya memasukkan duit. Sebenarnya sebelum itu saya sudah pun memerhatikan dengan penuh minat dan teliti orang yang berada di hadapan mengambil tiket. Saya memasukkan duit satu ringgit. Duit keluar semula. Saya fikir kedudukan not yang terbalik. Mungkin seperti kad ATM. Saya cuba dan akhirnya duit itu masuk. Saya hulurkan lagi. Satu ringgit yang kedua masuk dengan jayanya. Saya masukkan yang ketiga. Duit tetap juga keluar walaupun kedudukan not yang betul seperti yang pertama dan kedua tadi. Terus mencuba namun tidak menjadi. Tiba-tiba kedua-dua not satu ringgit yang dimasukkan terlebih dahulu keluar semula. Saya bingung. Berpaling kepada orang di belakang. Dia menyatakan mesin pengeluar tiket sudah rosak. Saya bertanya lagi jika mesin ini sudah biasa rosak. Dia mengiyakan. Lega. Saya berdebar-debar. Takut-takut saya yang merosakkannya dengan memasukkan not duit dengan terbalik.

Peristiwa kedua, semasa mahu pulang ke Greenwood daripada UIA. Saya pergi menunggu di perhentian bas. Sekali lagi teragak-agak. Dengan gaya bersahaja saya bertanya kepada dua orang pelajar perempuan. ‘Semua bas lalu ikut sini ke?’. ‘Aha’. Kedua-dua orang itu memberikan jawapan yang sama. Agak lama juga menunggu. Bas itu pun datang. Saya teragak-agak untuk naik. Salah seorang pelajar perempuan tadi menoleh ke arah saya. Ya, tadi saya juga yang bertanya. Kenapa tidak mahu naik pula. Saya pun cepat-cepat menaiki bas melalui pintu tengah. Padahal pintu itu dibuka untuk penumpang turun. Entah mengapa saya melalui tangga itu. Bukan tidak tahu. Cuma tidak biasa. Sebab semasa daripada Terminal Putra ke UIA saya sudah menaiki bas RapidKL. Saya tahu orang membayar tiket apabila menaiki bas. Memalukan!.

Di dalam bas saya bertanyakan kepada seorang lagi pelajar perempuan (susah, di mana-mana universiti bilangan perempuan mesti melebihi lelaki). ‘Kalau nak ke Greenwood naik bas apa?’. ‘Bas 201, RapidKL. Tak pun 91 Metro Bus’. ‘Naik kat Stesen la?’. ‘Tak, naik kat bus stop’. ‘Kat stesen tak ada ke?’. ‘Tak ada’. ‘Habis tu saya perlu naik kat mana?’. ‘Kat bus stop’. ‘Sekarang ni saya perlu turun kat mana?’. ‘Kat sini pun boleh’ (bas sedang berhenti di salah sebuah perhentian). Saya turun dengan selamba. Selamba apa saya sendiri tidak tahu. Badak atau unta. Saya dapat merasakan bas tersebut berhenti agak lama. Mungkin terpinga-pinga kerana saya belum menjelaskan tambang. Ada hikmahnya saya tersilap tangga. Tidak perlu membayar tambang kerana sememangnya dari awal lagi saya sudah tersalah langkah. Saya tersenyum dan kemudian ketawa keseorangan. Inilah pengalaman pertama. Ternyata saya orang kampung. Orang kampung sejati. Aku memang budak kampung!.

7 comments:

Dr Kamarul said...

Anda telah mencemar duli persatuan kenderaan bajaj nasional, persatuan amjaj zon arkawet, dan persatuan bas zon khartoum selatan...

Sila amalkan apa yang telah dipelajari saban tahun..heheh

~azzarrah~ said...
This comment has been removed by the author.
Nafastari said...

Kamu akan terbiasa nanti. Selamat kembali ke tanah Melayu!

Unknown said...

:)

saya mungkin lebih teruk dari anda,
kerana sedia maklum, KL bukanlah jiwa saya. KL yang sesak. KL yang tidak punya hati.

saya pernah berpesan kepada abang ngah yg akan berumah tangga pada bulan mac ini,

"jangan beli rumah kat KL, or me takkan datang,"

ye, saya adik yang jahat..huhu~

ok, saya memang adik

Anonymous said...

'ok, saya memang adik'.. erm..

awak mmg adik.. :)

Anonymous said...

:)

kena datang russia nih baru tahu guano bas cni.

kui3

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Hehehe....ini lah pengalaman yg awk cte tadi ye...
Seronok baca...
And YES...awk ada ciri2 penulis yg sye tak nmpk tue... ;p
by the way...sye ada dua blog...dua URL..
www.rabiatulnabilacj.blogspot.com
www.terjagadarilena.blogspot.com

p/s:Jangan salahkan ain....dia tak tau URL blog sye... (^_^)