Sunday 23 November 2008

Berubah Dan Berubah

Saya tersenyum sendirian. Waktu sekolah menengah dahulu, sudah tersemat mahu belajar tinggi-tinggi. Setinggi mana yang mampu. Kalau boleh setinggi puncak Bukit Jong yang terletak di kampung nenek sebelah ayah. Dan terpacul ketika itu, belajar sampai PhD. Walau tidak disuarakan, itu yang digenggam erat, kemas.

Saya tersenyum sendirian lagi. Senyum kemewek. Bahasa orang Terengganu. Bila ayah mahu menelefon UIA hendak bertanya, saya tidak terlalu mengharap. Sebab borang permohonan terlalu lewat dihantar. Tidak dapat Dicember intake, mungkin ada rezeki bulan Julai tahun depan. Kebiasaannya permohonan PhD tak kemana. Terima juga akhirnya. Begitulah kata orang. Tapi seboleh-bolehnya, saya mahu terus menyambung pelajaran. Tidak ada terlalu banyak masa. Saya sedang mengalami proses transisi sebenarnya. Mesti memilih dengan pasti apa yang saya mahu dalam hidup ini. Seterusnya berusaha ke arah itu dengan tekad. Kadang-kadang pernah juga terfikir. Sukar melakukan yang terbaik jika belum berkahwin (saya tersenyum lagi ketika menulis ayat ini). Ya, angan-angan orang muda, khayalan yang selalu hinggap, saya memang di persimpangan!.

Banyak sebab saya menulis entri ini. Menyambung semula blog yang hampir tidak bernyawa. Saya sudah berada di dunia baru. Dunia yang menjadi medan perjuangan. Selepas membasah dengan musim tengkujuh yang tiada henti, menggamit hati dengan laut biru dan pepasir pantai (tentunya pantai Teluk Ketapang dan pantai Batu Buruk), saya mesti terus melangkah. Persoalannya, layakkah saya?. Saya mesti berubah. ‘Berubah dan berubah’. Kata-kata yang saya catat di belakang kitab Syarh Ibnu A’qil ketika mula-mula sampai di Sudan selepas hati dan perasaan melarut bersama kenangan hidup di Yaman. Tiada jalan lain. Antara saya dan Tuhan. Hablum minallah. ‘Sesiapa yang tidak meminta dengan Allah nescaya Allah akan memurkainya’. Tidak mudah dan bukan sekadar itu, saya sendiri mesti membuahkan suasana itu. Saya memang lalai!.

Sekurang-kurangnya dengan menulis entri ini, saya meraikan dua perkara. Pertama hari lahir saya pada 9 Disember ini dan yang kedua tanda syukur dapat terus melanjutkan pelajaran secepat mungkin. Saya mahu berubah, akan berubah dan terus berubah. Paling awal yang perlu diubah, mesti lebih banyak tersenyum. Meskipun senyum sendiri. Doakan saya. Tidak sabar hendak menjejak kaki ke menara gading. Eh, universiti luar negara tak bergading ke?.

4 comments:

Nurul Zahar said...

fasa baru bermula..semoga berjaya n welcome to garden of knowledge and virtue!

Anonymous said...

Tahniah
Slmt hr lahir 9 dec nnti..wish siap2
Byk senyum perlu biasa..senyum sorang kurang biasa
:-D

Dr Kamarul said...

Alf Mabruk Dr.Mad...doakan ana pulak...

~azzarrah~ said...

ehem ehem, mad... nak jadi doktorr dah ko ye? hihihi... Tapi jangan tak makan selalu tau? Nanti Pakcik Yaakob marah huhuhu

Nizam ar rifa'ee