Friday 10 April 2009

Mi Udang Kuala Sepetang

Entah kenapa, saya sangat suka dengan nama Kuala Sepetang. Semacam ada unsur sastera. Amat estetika dan terlalu puitis. Boleh buat novel atau cerpen dengan nama ini. Saya pun berkhayal. Matahari terbenam di sebuah perkampungan nelayan. Tempat berlangsung kisah cinta pemuda melayu dan anak gadis cina. Segala-galanya berbeza.

Berlainan pula dengan mi udang. Apabila diberitahu ramai orang tentangnya, sedikit pun tidak mengecurkan air liur. Malam sebelum bertolak ke Kuala Lumpur, Puan Ainul yang mengajar bahasa Inggeris menghantar sms dan bergurau meminta saya membawa pulang mi udang -hanya selepas itu saya terkesan dengan nama ini.

Keesokan hari atas permintaan saya, kami bergegas mencari mi udang. Mengambil jalan menuju ke Trong. Mahu pergi ke Zetty Mi Udang yang sangat masyhur. Juga popular dengan gelaran mi udang bawah pokok manggis. Sebabnya jelas. Memang banyak pokok-pokok manggis yang mengelilingi restoran. Namun tiada rezeki di sini. Restoran belum beroperasi. Semasa berpatah balik, saya perhatikan kebanyakan restoran mi udang masih ditutup.

Maka bermulalah langkah ke Kuala Sepetang. Walau pun agak jauh. Di situlah sebenarnya tempat asal mi udang jadi terkenal.

Dalam perjalanan, saya mendapat tahu pekan Kuala Sepetang terletak dekat dengan laut. Kebanyakan penduduk adalah orang cina. Seorang kawan yang sempat berada di sini pada hari mengundi menyatakan orang-orang cina duduk di kopitiam dengan sebelah tangan meneguk arak dan sebelah tangan lagi memegang bendera PAS. Akal fikiran saya terkatung-katung. Ada sisi baik dan sisi buruk di situ.

Setelah sampai, kami melilau di tengah-tengah pekan. Kawan saya terpaksa menelefon untuk mengenal pasti jalan mana mengarah ke warung mi udang Stall Salleh. Katanya, warung ini jarang benar menutup pintu buat para pengunjung. Nasib menyebelahi saya. Rezeki mi udang di Kuala Sepetang rupanya.

Kuala Sepetang. Suatu nama indah. Saya mahu menyambung khayalan. Kisah cinta bertentangan. Mereka berpisah. Biar pun cinta dari hati yang paling dalam. Saya lebih suka begitu sejak akhir-akhir ini. Kerana kehidupan bukan sekadar cita. Perkahwinan bukan hanya cinta.

8 comments:

Nurul Zahar said...

Mee banjir Udang? Flooded noodle =)
Oh Kuala Sepetang!

ahmad said...

yup. mi di sebalik udang bkn udang di sebalik mi. sedap. harga pon leh thn.

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Awk and mee udang....
Masih sperti angau...
Waktu bersembang pun asyk itu jer yg meniti dibibir...
Semcam aneh jer kesedapan mee udang tue... ;p

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Erm....lagi 1...
Btol....perkahwinan bukan hanya cinta... ;p
Tapi memerlukan duit juga... $$$
Despite of iman,kejujuran,ikhlas n etc...

ahmad said...

mi udang tk aneh. kuala sepetang yg aneh.

duit?. awak memang. yer la. org nk kawin ngan anak raja. tunggu la sampai tua. mana tahu raja burma kot.

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Awak ni jahat la....!!
Jangan la doakan sye ni kawen bla dah tua... :(
Lagi 1....doakan la Raja lain...Raja Brunei ke...
Tapi btol apa...
Kter bukan hanya bleh hdp atas dasar cnta...
Sye cuma berpkran rasional....

Anonymous said...

betul2...saya setuju..( sory nk mencelah)~lalalalal~

ahmad said...

hehe. saya setuju saper yg setuju tu. lalala.