Wednesday 25 February 2009

Bila Berada Di Tanahair Sendiri

Bila berada di tanahair sendiri, bumi sendiri, perasaan mahu menulis blog terkandas di beberapa perhentian. Benar kata seorang kawan ‘waktu berada di luar negara lah banyak kisah yang boleh dicoretkan’. Sebagai gantinya -selain membaca surat-surat khabar online- saya melompat-lompat blog. Kadang-kadang meninggalkan jejak. Dengan komen-komen kontra yang dibuat-buat. Hanya sekali-sekala sahaja mengulas dengan baik dan sopan.

Bila belajar di negara sendiri, tempat sendiri, perasaan mahu beramah mesra dengan sesiapa sahaja disentap oleh beberapa tangan. Benar kata seorang lagi kawan ‘ukhuwah belajar di luar negara tidak sama dengan belajar di universiti tempatan’. Sebagai gantinya -dalam terus menginjak kawan-kawan lama- saya berkenalan dengan ‘budak-budak jemaah’ di UIA dan satu dua lagi universiti yang lain.

Dua jalan hidup yang dilalui kebelakangan ini membuatkan saya mengambil perbandingan. Semasa melompat-lompat blog, saya sering terserempak blog-blog pelajar-pelajar bukan agama yang melaut dengan unsur-unsur dakwah dan tarbiah. Begitu juga perkenalan saya. Bila bersua muka dengan ‘budak-budak jemaah’, saya kerap bertanya, siapakah yang lebih ramai antara mereka?. Jawapannya, kebanyakan dari kalangan pelajar-pelajar engineering.

Saya tertanya-tanya. Saling menimbal balas. Melihat diri saya sendiri. Mengimbas keadaan kawan-kawan seangkatan. Saya terdiam.

Pelajar-pelajar bukan dari aliran agama, apabila berminat dengan agama, bermakna niat mereka terlalu ikhlas. Menimba ilmu dengan usrah-usrah dan pelbagai halaqah ilmu. Mereka baca buku-buku terjemahan karya tokoh-tokoh haraki ternama. Usul I’syrin karangan Hasan Al Banna dan beberapa syarahnya dibaca dengan teliti dan mendalam. Selepas itu berusaha untuk beramal dengan apa yang mereka tahu. Menjaga amal ibadat. Bergerak dan berdakwah.

Pelajar-pelajar agama lain pula caranya. Ada yang belajar bukan kerana agama. Niat yang bercabang-cabang. Sesetengahnya terlalu larut dengan hukum-hukum feqah. Suka bertalaqqi kitab-kitab besar sehingga kadang-kala tidak memahami mana satu yang menjadi keutamaan. Sangat cetek soal umat dan isu semasa dunia. Banyak membuat takwilan yang melepas diri.

Saya tidak berniat menafikan orang-orang agama yang berjuang. Bukan saya menyatakan tidak perlu orang yang mendalami hukum-hukum feqah. Perlu mengenepikan kitab-kitab besar yang menjadi rujukan muktabar. Bukan begitu sama sekali.

Anggap saja ini luahan hati saya. Hati orang yang salah. Hati yang tidak tenang. Di manakah saya berdiri di antara kedua-duanya?.

Nota : Nizam akan sangat-sangat bersetuju jika saya menyatakan saya perlu belajar tasawwuf untuk hidup yang lebih bermakna. Saya terbayang-bayang dia menepuk-nepuk belakang bahu saya sambil tersenyum.

Nota : Adakah ini permulaan kepada diri saya yang lebih serius dan kurang merapu?.

6 comments:

dr muthiah said...

uhuk..
betul gok tuh..

kena doa sokmo.

p/s:lompat blog ialah aktiviti kegemaran pelajar2 luar negara :P

Anonymous said...

yup. dulu lompat2 blog lepas tension belajar. skrg tk tension pon tetap lompat2 blog gak.

aktiviti kegemaran pelajar2 luar negara yg dibawak balik ke mesia. istiqamah. haha.

umaq_eiman said...

mad kalau ana kata blah la tuh kasar sangat.

tapi kalau anta nak berubah bagus lah..

Anonymous said...

mende pulok ni umar?.

selalu jer org komen benda yg ana tk paham.

adakah sbb org susah nk paham ana?. dan akhirnya ana sendiri yg susah nk paham org?.

Nafastari said...

saya harap mahasiswa UIA terus jadi berani.

lin said...

hidup uia!!!hikhikhik